När du väl loggat in i föreningswebben kommer du till admin-panelen:

Toppmenyn

Överst ser du en mörk banner med lite olika knappar och länkar. Den är ett bra sätt att kontrollera om man är inloggad som redaktör eller inte, eftersom den alltid visas för den som är inloggad, oavsett om man är inne i admin-panelen, eller på den vanliga, publika webben.

Denna banner består av några olika länkar:

  • Har du åtkomst till flera olika webbplatser i Attentions nätverk kan du växla mellan dessa genom länken “Mina webbplatser”.
  • Nästa länk i denna banner, med webbplatsens namn, växlar mellan admin-panelen och den publika webben.
  • Klickar du på “+ Nytt” skapas ett nytt inlägg/nyhet, men om du bara pekar på länken får du upp en lista där du kan klicka på andra innehållstyper du vill skapa.
  • Därefter följer två verktyg för Sökmotoroptimering och Cache, som ni vanligtvis inte behöver fästa så mycket vikt vid.
  • Allra längst till höger finns en länk med ditt användarnamn som leder till din profil, där du kan ändra lösenord och liknande. Pekar du på den länken får du också fram möjligheten att Logga ut.

Sidomenyn

Inne i admin-panelen hittar du en meny till vänster där du kan navigera runt bland innehåll och inställningar.

De sektioner du främst kommer att använda är följande:

  • De tre huvudsakliga innehållstyperna
    • Inlägg
    • Sidor
    • Medarbetare
  • Media, som leder till Mediabiblioteket där du kan bläddra bland alla uppladdade bilder och filer, och även ladda upp nya.
  • Utseende, där du kan redigera menyerna (huvudmenyn längst upp och genvägarna i sidfoten)
  • Profil, där du kan redigera din profil (samma som länken längst till höger i toppmenyn).
  • Sidfoten, där du kan ändra den kontaktinformation etc som visas i sidfoten. Observera att den röda sektionen “Stöd oss” administreras centralt och ser likadan ut för alla.